Fizinės ar skaitmeninės, skaitmeninės ar fizinės ugdymo(si) priemonės? Tai dažnai kirbantis klausimas mokytojų galvose. Žaidimai su bendraamžiais, aplinkos tyrinėjimas, gamtos stebėjimas, patirtinės veiklos, elementarūs buities darbai, skaitomos knygos ar jų klausymasis, natūralus bendravimas – tai neįkainojamos vertybės, kurias būtina išsaugoti, siekiant tinkamai vaikus paruošti gyvenimui. O pats gyvenimas, kaip nuolat skubantis traukinys, į kurį bijome pavėluoti… taip nesinori „atsilikti“ nuo gyvenimo. Tačiau dar greitesnės už traukinį, milžiniškais tempais į mūsų visų gyvenimus veržiasi skaitmeninės technologijos. Kaip jas tinkamai priimti ir nepasinerti į virtualų pasaulį, kaip ugdyti vaikus, gebančius ne tik valdyti robotus, bet ir puoselėti žmogiškąsias vertybes?
Atsakymas paprastas – DERMĖ. Šiek tiek pasidalinsiu patirtimi, kaip to siekiu ugdydama priešmokyklinio amžiaus vaikus. Sakoma, kad norint geriau pažinti, įsisavinti, prisiminti reikia tą patį dalyką išanalizuoti įvairiais būdais, t. y. „apžiūrėti“ iš visų pusių. Siekdama efektyvesnio ugdytinių kognityvinių įgūdžių lavinimo, derinu fizines ir skaitmenines ugdymo(si) priemones, siūlau veikti įvairiose aplinkose. Pavyzdžiui, vaikams patinkančią dėlionę nufotografuoju ir perkeliu į programėlę Jigsawplanet, vėliau pasiūlau vaikams sukurti dėlionę iš savo piešinių, kurią taip pat perkeliu į virtualią erdvę. Dėlionių dėliojimas padeda vaikams nusiraminti, susikaupti, siekti veiklos išbaigtumo, tačiau be šių naudų stengiuosi užduotį paįvairinti, suintriguoti vaikus, pvz. sudėliojus dėlionę rasti pasislėpusį objektą, mįslės atsakymą ar ką nors suskaičiuoti. Žingeidumas skatina dar labiau susikaupti ir kuo greičiau, bet iki galo užbaigti pradėtą užduotį.
Kitas pavyzdys. Grupėje peržiūrėjus video apie Saulės sistemą, įspūdžius siūlau perteikti popieriaus lape, lipdyti iš plastilino ar sūrios tešlos, sudėlioti iš pasirinktų detalių, kurti Saulės sistemą iš įvairaus dydžio putplasčio kamuolių, juos nudažant atitinkamomis spalvomis. Veikla tęsiama lauke, planetos lipdomos iš sniego. Daugiau faktų, pasakų ar kitų „dalykėlių“ siūlau ieškotis naudojantis interaktyviu kubu ir planšetiniais kompiuteriais. Paruošiu skaitmeninių skaičiavimo, skaitymo pradmenų ar pan. užduotėlių, dažniausiai naudodamasi programėle Wordwall, kurias siūlau atlikti interaktyvioje lentoje ar planšetiniuose kompiuteriuose. Tas pačias užduotis perkeliu į popieriaus lapą. Pastebėjau, kad išmaniuose įrenginiuose užduotis priešmokyklinukai atlieka daug greičiau, kartais net automatizuotai, bandomuoju būdu, o tų pačių užduočių atlikimas popieriaus lape verčia veikti atsakingiau.
Faktas, kad niekas nevyksta be priežasties, viskas susiję su viskuo. Tad ir veiklos viena su kita susijusios tam tikrais ryšiais. Tyrinėdami Saulės sistemą, vaikai tarsi netyčia išprovokuoja veiklas apie Mėnulį ir Žvaigždes. O kodėl neišsikepus to Mėnulio? Čia jau tikra matematika: sveriame, matuojame, fiksuojame, viską žingsnis po žingsnio tiksliai atliekame; jei eigos nesilaikysi, tai kaži ar pavyks Mėnulį iškepti. Algoritmams įtvirtinti siūlau patiems ant kortelių nusipiešti sausainių kepimui naudojamus produktus ir sudaryti edukacinių bitučių kilimėlį, kuriuo bitutės keliaus pagal seką, žingsnis po žingsnio. Taip vaikai kūrybiškai mokysis programavimo pagrindų. O pasiūlius sausainius „parduoti“, išreklamuoti ir pan., ugdysis verslumo pagrindus.
Nuo Mėnulio prie Žvaigždžių ir Žvaigždynų. Supažindinus vaikus su žvaigždynais, kai kuriais jų pavadinimais, siūlau vaikams žvaigždynus kurti interaktyvioje lentoje, planšetiniuose kompiuteriuose ir naudojantis fizinėmis priemonėmis: žibintuvėliais, antrinėmis žaliavomis ar konstruktorių detalėmis. O pati smagiausia ir skaniausia veikla vaikams – žvaigždynų gaminimas iš medinių smeigtukų ir mini zefyriukų. Taip vaikai, patirdami džiugias emocijas, lavinasi inžinerinius gebėjimus.
Galima tęsti ir tęsti, bet, kaip sakoma, kartais mažiau yra geriau, svarbu išlaikyti DERMĘ tarp pasirinktų fizinių ir skaitmeninių priemonių. Svarbu veikti ir nebijoti klysti.
Jūratė Vileikienė
Šaulių r. Kuršėnų lopšelio-darželio
mokytoja, dirbanti pagal priešmokyklinio ugdymo programą